تاريخ : جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, | 14:50 | نویسنده : نوكر امام زمان

القاب امام زمان علیه السلام

یکى از القاب مشهور امام زمان(علیه‏السلام) قائم است که به معناى ایستاده و برپا دارنده است. ودر روایات متعددی به این لقب اشاره شده است و ما چند روایت را در اینجا می آوریم :
خدواند خودش این لقب را برای امام زمان علیه السلام بکار برده است .«بهذا القائم انتقم منهم». شیخ صدوق ،علل الشّرایع


رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز فرمودند: من انکر القائم من ولدی فی زمان غیبته، فمات. فقد مات میته جاهلیه. کسی که در ایام غیبت مهدی از فرزندان من، او را انکار نماید و بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. کمال الدین:413 ح 12.
امام صادق علیه السلام فرمود : «اذا توالت ثلاثة اسماء : محمد و علی و الحسن، فالرابع القائم ؛هنگامی که سه اسم محمد و علی و حسن دنبال هم آمدند، پس چهارمین آنان قائم است».کمال الدین: ج 2 ص 334 ب 32 ح 3

امام صادق السلام فرمود: همه ما امامان قائم هستیم ، ولى آن قائم (امام دوازدهم ) صاحب شمشیر (قدرت و حکومت) است و برنامه اى غیر از برنامه ما دارد .اثباة الهداة ، ج 7، ص ‍ 127).
امام جوادعلیه السلام نیز می فرماید : «اِنّ القائم منّا هو المهدی الّذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره ؛ به راستی که قائم از ما، مهدی است که در ایام غیبت، انتظار او و در دوران ظهور، اطاعت او واجب است».کمال الدین: 2/ 377 ح 1

اما اینکه چرا به امام دوازدهم قائم می گویند.:
1-قائم می گویند بخاطر اینکه بعد مردن یادش و نامش به پا می خیزد .
از امام جوادعلیه السلام نیز سؤال شد : چرا او را قائم می نامند؟ امام فرمود :
«لأنّه یقوم بعد موتِ ذکرِه و ارتدادِ اکثرِ القائلین بأمامته ؛ چون پس از آن قیام می کند که از یادها رفته است و بیشتر معتقدان به امامتش برگشته اند».کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 378، ح 3.
2- قائم می گویند بخاط اینکه به انتقام خون جدش امام حسین علیه السلام به پا می خیزد .
ابوحمزه ثمالی روایت کرده که به حضرت باقر (ع) عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! آیا همه شما قائم به حقّ نیستند؟» حضرت فرمود: «بلی.» گفتم: «پس چرا فقط به حضرت قائم (ع)، قائم می گویند؟» حضرت فرمود: «وقتی جدّم حسین (ع) کشته شد، ملائکه بسوی خدای تعالی ناله و گریه و زاری کردند و گفتند: الهنا و سیّدنا! آیا از کسی که برگزیده تو و پسر برگزیده از خلق ترا بکشد اعراض خواهی فرمود؟!» خداوند به ایشان وحی فرستاد که: «ای ملائکه من! آرام بگیرید، قسم به عزّت و جلال خود که حتماً از ایشان انتقام می گیرم هر چند مدّتی بگذرد و بعد از زمانی باشد.» آن گاه خدای تعالی ، ائمّه از فرزندان حسین (ع) را برای ملائکه ظاهر نمود. پس ملائکه خوشحال شدند. ناگهان دیدند که یکی از آنها ایستاده و نماز می خواند. خداوند فرمود: «بوسیله این ایستاده از ایشان انتقام می گیرم.» شیخ صدوق ،علل الشّرایع
3-به او قائم می‌گویند، زیرا به امر خدا قیام به حق می‌کند و جهان را از شرک و ظلم می‌رهاند.و عدالت را در سراسر جهان می گستراند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: